Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Permanente tentoonstelling

Welkom in het station

De beide stations, waarvan de plannen dateren uit 1887 en 1913, zijn volledig gerestaureerd en verwelkomen je met open armen. Ontdek hoe de stationsarchitectuur telkens weer inspeelt op de nieuwe behoeften van de reizigers en maak kennis met het leven achter de loketten. Ontdek hoe de mythische trein inspiratiebron was –en nog steeds is- voor tal van cineasten, kunstenaars en schrijvers.

Zoals vroeger kan je hier terecht voor een hapje in het oude stationsrestaurant.

Bienvenue à la gare

Een unieke site, in dialoog met de stad

Het station van Schaarbeek ligt centraal op het Belgische spoorwegnet, in het hart van Europa, op het tracé van de eerste spoorlijn in België tussen Brussel en Mechelen. Het is een van de pareltjes van de Belgische spoorwegarchitectuur. Het wordt verbonden met een nieuwe, industriële loods via de spoorwegtuin. Dit nieuwe museumcomplex in zaagtandvorm vormt samen met het oud stationsgebouw een prachtige symbiose van oud en nieuw in het ‘Art Nouveau’ hart van Schaarbeek.

Net zoals het stationsgebouw, staat de nieuwe hal in verbinding met de stad. Door de glazen vitrine vang je alvast een glimp op van Le Belge, de eerste in België gebouwde locomotief. Binnenin krijg je vanop de brug en de mezzanine een schitterend zicht op de stad maar ook op de sporen.

Het woord aan onze gidsen

Marie-Eve Tries : Een nieuw soort museum

 

Anne Riebus : Document Noord - Zuidverbinding

 

 

Een stomende geschiedenis van treinen en lijnen

Het Belgische spoorwegnet is het oudste van het Europese vasteland. Het breidde zich razendsnel uit. Zowel de staat als bedrijven droegen hun steentje bij en investeerden in de ontwikkeling van het net en de bouw van locomotieven.

Vijf stoomlocomotieven staan hier in de kijker, waaronder de Pays de Waes, de oudste nog bewaarde stoomlocomotief in Europa.

Stomende geschiedenis

Op een echte spoorlijn ontdek je de evolutie op het vlak van techniek en veiligheid. Niet te missen is het unieke filmmateriaal van de elektrificatie van de lijn Brussel-Charleroi!

De tijd blijf nooit stilstaan, behalve op zolder

Klokken zijn tot vandaag essentieel in de wereld van de trein. Maar wist je dat de trein zelf de hoofdrol speelde in het bepalen van de tijd? Dat de klok vandaag gelijkloopt van in Oostende tot in Aarlen, is te danken aan de spoorwegen en aan de dienstregelingen van de treinen. Wil je weten hoe dat precies komt? Passeer eens bij Train World.

De tijd gaat alsmaar sneller. Maar als je de spoorwegzolder binnenstapt, blijft die even stilstaan. Snuister mee en laat je onderdompelen in het verrassende en mysterieuze spoorweguniversum.

Het woord aan onze gidsen

Georges Van Hoorickx : La salle du temps

 

Van stoom naar stroom

Stoomlocomotieven blijven tot de verbeelding spreken, maar ook de diesel en elektrische locomotieven zijn staaltjes van toptechnologie. Ontdek hier de spectaculaire gestroomlijnde stoomlocomotief type 12 en het allereerste elektrische motorstel MS 35. Ze worden geflankeerd door de mini van de diesels, de zogenaamde Brossel (MW 551).

Het onderscheid tussen de verschillende technologieën kom je in Train World op een speelse en didactische manier te weten.

Een verhaal van en door mensen

Een authentiek spoorweghuisje in Train World. Dat is uniek! Het vertelt het verhaal van alle spoorwegmannen en –vrouwen, die doorheen de geschiedenis en ook vandaag nog non-stop, 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar in de weer zijn.

Buiten ontdek je immense portretten van al deze spoorwegmensen en het verhaal van de familie Telemans, die nog in het baanwachtershuisje heeft gewoond. In het huisje kom je in de tijd van Expo ’58 terecht, een tijd die symbool stond voor vooruitgang.

Een verhaal van en door mensen

Veiligheid voorop

Veiligheid staat hoog in het vaandel van de spoorwegen. Maar hoe organiseer je dat? Nieuwe technieken brengen nieuwe middelen, maar de mens blijft cruciaal.
Kom binnen in de seinpost en ontdek de evolutie van deze onbekende wereld.

Naar het werk of met vakantie, de trein is er voor iedereen

Al van in het midden van de 19e eeuw worden treinen ingezet om arbeiders van en naar het werk te brengen. Pendelen is een typisch Belgisch fenomeen. Maar de trein is ook de motor van het toerisme en brengt mensen over de grenzen heen.

Laat je onderdompelen in de wereld van de reiziger, van de 19e-eeuwse arbeider op weg naar de fabriek tot de zakenman die met de TEE van de ene naar de andere Europese bestemming reist. Van de familie op uitstap naar zee of de Ardennen tot de aristocrate die met de Orient Express naar exotische oorden trekt.

Naar het werk of met vakantie, de trein is er voor iedereen

Laat je verrassen door het Rode Kruisrijtuig, dat tijdens de Tweede Wereldoorlog werd ingezet voor het vervoer van gewonde soldaten per trein.

Ook de koninklijke familie was fan van het eerste uur. Uit de tijd van Leopold I zijn er geen rijtuigen bewaard, maar je kan hier twee koninklijke rijtuigen bewonderen, een uit de tijd van Leopold II en Albert I en een uit de tijd van Leopold III en Boudewijn.

Van brief tot container, alles gaat per spoor

Met de pakjesdienst van de spoorwegen kon je zowat alles versturen, van deur tot deur. Zelfs een container werd aan huis geleverd.
Iedereen weet dat ook goederen per spoor worden vervoerd. Van en naar de havens, bijvoorbeeld. Maar wist je dat ook brieven met de trein werden opgehaald? Meer zelfs, van 1840 tot 1984 werd de post zelfs in de trein gesorteerd. In het postrijtuig ontdekt je hoe dit in zijn werk ging.

Echte kunstwerken

In de wereld van de ingenieurs slaat de term kunstwerken op bruggen, viaducten en tunnels. Vaak zijn het ook echte pareltjes, met artistieke kwaliteiten.
Een authentieke metalen brug imponeert door haar krachtige uitstraling. Loop mee onder en over de brug en krijg een unieke kijk op de evolutie van deze bouwwerken.

Back to the futur

De toekomst herhaalt zich, wordt wel eens gezegd. Maar in de wereld van de trein is niets minder waar. Reizen krijgt altijd weer een andere dimensie, inspelend op de behoeften van de tijd.

Eindig het bezoek in een eersteklasfauteuil van een hogesnelheidstrein en laat je onderdompelen in de toekomst van de trein. Drie levensgrote neuzen van moderne locomotieven, ontworpen door Siemens, Alstom en Bombardier, ronden het bezoek af.

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30).

close