Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Het verhaal achter de luxetreinen

Na Amerika veroverden de luxetreinen ook Europa. Het was de visionaire Belg Georges Nagelmackers die ze introduceerde op het vasteland. Deze jonge Luikse ingenieur richtte in 1876 de Compagnie Internationale des Wagons-Lits op en werd onsterfelijk met de creatie van de Oriënt-Express. Hij veroverde Europa en Azië door aan zijn gefortuneerde klanten de meest luxueuze en comfortabele treinen ter wereld aan te bieden. Reizen per trein kreeg een totaal nieuwe dimensie.

De slaaprijtuigen

Wist je dat de Belgische koning Leopold II een groot liefhebber van de spoorwegen was? Toen ingenieur Georges Nagelmackers hem vertelde dat hij ervan droomde slaaprijtuigen te bouwen, aarzelde de koning – die bekend stond om zijn zakelijk inzicht – geen moment. Hij steunde het project en zou samen met Nagelmackers een nieuw hoofdstuk schrijven in de treingeschiedenis.

Portret van Georges Nagelmackers, Coll. Paul Pastiels, 1898. 

Schaalmodel van 'Pullman'-rijtuig 4074 van de Wagons-lits.

 

 

Binnenzichten van hall 4 in Train World: Compagnie Internationale des Wagons-Lits.

Het begin liep echter niet van een leien dakje … Nagelmackers, die lange tijd in de Verenigde Staten had gewoond, kwam terug in België met het vaste voornemen om het Amerikaanse concept van de Pullman slaaprijtuigen over te nemen en te perfectioneren. Maar zijn familie, rijke industriëlen, stak daar een stokje voor: slaaprijtuigen? Wat een absurd idee! ... Toch verloor hij de moed niet en hij vond in Leopold II de perfecte bondgenoot. 

 

De Compagnie internationale des Wagons-Lits

Nagelmackers ontwierp eerst standaardmaterieel dat over spoorlijnen in meerdere landen kon rijden. Want aan het einde van de 19e eeuw verschilden de technische normen per land, waardoor de reizigers aan de grenzen van trein moesten wisselen. Nagelmackers onderhandelde bovendien met de betrokken landen om de douaneformaliteiten te vereenvoudigen.

Maar, hij gaf vooral een nieuwe dimensie aan het reizen per trein. Destijds was zo’n reis nog vrij spartaans. Hij creëerde in zijn slaaprijtuigen luxueuze privécompartimenten met een wasgelegenheid en ontwierp barrijtuigen, rookkamers en salons met piano. De dienstverlening in de trein moest niet onderdoen aan die van de grootste luxehotels.

Aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog beschikte de Compagnie Internationale des Wagon-Lits over 31 luxetreinen. Ze baatte onder andere de Nord Express uit, die vertrok vanuit Oostende en Parijs, om via Brussel naar Berlijn, Warschau, Moskou en Sint-Petersburg te rijden. L’Oiseau Bleu deed Antwerpen, Brussel en Parijs aan.

In de jaren 1920 werd de decoratie gemoderniseerd: marqueterie, lampen en glas-in-loodramen van onder andere René Lalique dragen bij tot het hoogtepunt van de slaaprijtuigen tijdens de roerige jaren 20. Een legende was geboren.


 

Spoorwegen in het nieuws 1927: Etoile du Nord (Ref. F1163_3_C12329)

Van 26 oktober 2021 tot en met 17 april 2022 organiseert Train World een uitzonderlijke tentoonstelling, gewijd aan de Oriënt-Express en zijn geestelijke vader, Luikenaar Georges Nagelmackers.

Voor deze gelegenheid worden de mythische wagens van de Oriënt-Express uitzonderlijk tentoongesteld. Dit paradepaardje van het Europalia Trains & Tracks-festival stelt decoratieve kunstwerken en unieke documenten tentoon die het avontuur van de Oriënt-Express en de Wagons-Lits weerspiegelen.
 

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30).

close