Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Toen locomotieven nog uitgerust waren met verwarmde hulpvensters

Geschreven op in de categorie wist je dat?

Waarvoor diende dit voorzetvenster op de ruit van de stuurpost van deze locomotief?

Het werd in de jaren 1950 vaak geïnstalleerd, maar niet voor zijn mooie design! Neen, het was toen de modernste manier om het zicht van de bestuurder te optimaliseren. Het betrof een elektrisch ontrijmsysteem dat de stuurpostruit snel kon ontwasemen. Dit kleine venster ging echter wel ten kosten van … de zichtbaarheid bij goed weer …

Dit systeem werd toegepast op de eerste lichting elektrische locomotieven die de NMBS bestelde in de jaren 1950, maar ook op enkele reeksen diesellocomotieven. Later slaagde men erin ontrijmsystemen in de ruit van de stuurpost zelf in te bouwen, en verloor het kleine venster zijn reden van bestaan.

 

 

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30). Uitzonderlijk gesloten van 14/10/19 t.e.m. 21/10/19 en op 17/03/20.

close