Geschreven op in de categorie nieuws
De spoorverbinding over het Kanaal is het resultaat geweest van een sterke politieke wil om de Europese eenmaking te bevorderen. Ondanks de aanzienlijke hindernissen, is de verbinding voltrokken in dezelfde periode als de hereniging van het continent, het europlan van de eenheidsmunt en de daarmee gepaard gaande eengemaakte markt omstreeks de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. De voltrekking hiervan is een structurele mijlpaal die voorgoed de Europese geografie heeft veranderd waardoor er duizenden directe en indirecte banen gecreëerd werden. Tegelijkertijd vergemakkelijkte dit het transport van meer dan 400 miljoen reizigers tussen de drie buurlanden en daarbuiten.
Sindsdien heeft deze treinverbinding al voor een kwart van de handel bijgedragen tussen het Verenigd Koninkrijk en het vasteland. De visie van de beleidsmakers die de Europese eenmaking koppelden aan de uitbouw van efficiënte grensoverschrijdende infrastructuurnetwerken is werkelijkheid geworden.
Desondanks stemde een meerderheid van de Britse bevolking in 2016 voor het verlaten van de Europese Unie. Deze paradox zullen de deelnemers van het symposium op 24 mei 2018 analyseren onder wetenschappelijke begeleiding van de Professors Helen Drake en Pauline Schnapper.
Dit evenement is de laatste halte van een reeks conferenties van het programma Vingt années sous la Manche, et au-delà ? (NL: Twintig jaar onder het Kanaal en verder?). Dit is een initiatief van Rails & histoire dat gelanceerd werd in 2014 om de 20ste verjaardag van de Kanaaltunnel te vieren.
Registratie is gratis binnen de limiet van de beschikbare plaatsen en verplicht via volgende link: registratie.
Vandaag is Train World gesloten.