Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

De verwarming in de treinen

Geschreven op in de categorie wist je dat?

Wist je dat in de beginjaren van de spoorwegen verwarming in de trein een voorrecht was van de eersteklasreizigers? Maar wel enkel wanneer het kouder dan 5 graden was...

Na verloop van tijd kunnen reizigers zich in alle rijtuigen verwarmen. Men maakt gebruik van warmwaterstoven (een soort warmwaterkruiken), kleine kachels tussen de scheidingswanden van compartimenten, thermosifons (een soort centrale verwarming) of stoven met houtskoolbriketten onder de banken.
De continuverwarming met warm water of stoom verving geleidelijk aan de andere systemen.

Nog later vervangen radiatoren met thermostaat de verouderde toestellen. Vandaag zijn onze rijtuigen uitgerust met verwarmingssystemen op basis van gepulseerde lucht of airconditioning. Zo is het in de winter altijd lekker warm in de trein.

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30). Op 21/11, 22/11, 23/11 en 27/11 (vanaf 12u), zal de grote lokettenzaal “Salle des Pas Perdus” niet toegankelijk zijn voor het publiek. Train World zal ook uitzonderlijk volledig gesloten zijn voor het publiek op zaterdag 01/12. Onze excuses voor dit ongemak.

close