Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

Virtueel bezoek van de tentoonstelling "Paul Delvaux. De man die van treinen hield."

Kunst en cultuur openen een deur naar een wereld vol verbeelding en bieden een welkome afleiding tijdens deze moeilijke periode. Hoewel Train World tijdelijk gesloten is, delen we graag onze tijdelijke expo rond Paul Delvaux met jou. Volg het museumparcours online en neem een virtuele duik in het poëtische en mysterieuze universum van deze surrealistische meesterschilder.

 

Camille Brasseur, curator van de tentoonstelling, is hierbij uw gids.

 

#MuseumAtHome      #TrainWorldAtHome

 

Tijdens het bezoek houden we halt bij verschillende werken uit de tentoonstelling. Het parcours begint in het zaaltje boven de prachtige, oude lokettenzaal. In deze sfeervolle ruimte zijn enkele schilderijen, tekeningen en objecten (schaalmodellen, kepie, palet en penselen ...) van de kunstenaar verzameld. De vele schetsen uit de jaren 1920 tot de jaren 1970 van treinen, wagens en bagagewagens tonen zijn sterke interesse voor de spoorwegwereld aan. Vooral de goederenpakwagen "Flamme" trok in het bijzonder zijn aandacht. Als knipoog hiernaar is er op het Prinses Elisabethplein, recht tegenover het museum, zo'n originele wagen geplaatst.

 

1
2

 

In het hart van Train World gaat Paul Delvaux’ werk moeiteloos op in de adembenemende scenografie.

In de eerste hal hangen twee schilderijen uit de jaren 1920, recht tegenover de imposante stoomlocomotieven van weleer. Tussen 1920 en 1922 ging Delvaux regelmatig naar het Luxemburg-station om de bedrijvigheid van de spoorwegarbeiders te vereeuwigen. In zijn werken, die we associëren met het postimpressionisme, vindt hij een manier om spoorweglandschappen te verheerlijken

 

                  
3
                          
4

 

Tegenover deze werken vinden we Les Trois Lampes (1964). Dit veel latere doek toont hoe Delvaux zich moeiteloos de spoorwegwereld volledig toe-eigende, om haar vervolgens volledig in de zijne te integreren.

 

5

 

De tijd lijkt wel stil te staan als we de zolder binnen gaan . Tussen de vele verzamelde objecten,  het collectieve geheugen van de spoorwegen als het ware, hangen twee van Delvaux' werken, waarin de essentiële rol van de vrouw in zijn leven duidelijk naar voren komt. Alleen of in groep, ze belichamen het door hem gefantaseerde vrouwelijke ideaal, immuun voor de tand des tijds.

 

            
6
                         
7

 

In hal 2 zijn twee belangrijke werken samengebracht: Les Ombres en Chrysis. Hoewel deze werken uit de jaren 1960 dateren, schilderde Delvaux hier rollend materieel dat toen niet meer in omloop was (een wagen met remhuisje in Les Ombres en een ballonpakwagen in Chrysis). Hij combineert elementen uit zijn herinneringen die hem dierbaar zijn.

 

8
9

 

De volgende halte bevindt zich aan de andere kant van de hal. Drie werken tonen de stationnetjes van weleer waar Delvaux zo van hield. Met behulp van personages die ons de rug toekeren, nodigt de schilder ons uit om zijn wondere wereld te betreden, in het bijzonder in het mysterieuze Gare Forestière.

 

10
11
12

 

Wanneer we hal 3 binnenkomen worden we begroet door portretten van Delvaux doorheen de tijd, geprojecteerd op het baanwachtershuisje. L’Age de fer (1952) toont op de voorgrond een elegante Venusfiguur, uitgestrekt op een bank. Op de achtergrond een station, gehuld in de donkere nacht.

 

13
14

 

Vlakbij zien we de werken die Delvaux in 1963 op vraag van NMBS maakte: 4 panelen, volledig in het spoorwegthema, waarin hij speelt met de tegenstelling tussen dag en nacht.

 

Wat verderop ontdekken we Le Voyage légendaire (1974), een voorstudie voor een groot schilderij, bestemd voor het casino van Chaudfontaine. Het is geïnspireerd op het station van het welbekende kuuroord. Het hangt hier tegenover het GCI-rijtuig dat Delvaux vele malen heeft geschilderd.

15

 

Achteraan in hal 3 zien we twee voorbereidende tekeningen van het schilderij Le Tunnel, samen met het schilderij zelf. Deze tekeningen tonen het belang aan van het voorbereidende werk dat aan een schilderij voorafgaat.

 

16

 

De tentoonstelling gaat verder in hal 4 met twee enorm grote schilderijen die de voornaamste elementen van zijn typerende beeldtaal verzamelen: de vrouw, de natuur, treinen en de personages van Jules Verne, maar ook realistische architecturale structuren. De verrassende combinaties creëren een mysterieuze sfeer met poëtische accenten, die telkens weer terugkeert in het oeuvre van Delvaux.

 

17
18

 

Op de eerste verdieping toont een verzameling foto's de interesse van Delvaux voor de spoorwegwereld. Ze onthullen de nauwgezetheid waarmee hij schilderde en de betrouwbaarheid van zijn inspiratiebronnen.

 

19


We sluiten de tentoonstelling af met een nooit eerder vertoonde film, die speciaal voor deze tentoonstelling werd gemaakt. Het geschetste portret is een ontroerende getuigenis van een kunstenaar die duidelijk zijn stempel heeft gedrukt op de Belgische kunstgeschiedenis en ondertussen internationale erkenning verwierf.

20

 

Pieter Jonckers, directeur van Train World, licht enkele van zijn favoriete werken uit de tijdelijke tentoonstelling toe.
 

 

Er valt nog heel wat meer te ontdekken in Train World!

Lees meer

Fotocredits:

1. Foto Flashbackx
2. Foto Bart Van Tricht
3. Paul Delvaux, Les cheminots à la Gare du Luxembourg, 1922, © Stichting Paul Delvaux, St.-Idesbald, België / SABAM 2020
4. Paul Delvaux, Gare du Luxembourg sous la neige, 1-1922, privécollectie, © Stichting Paul Delvaux, St.-Idesbald, België / SABAM 2020, © Vincent Everarts
5. Paul Delvaux, Les trois lampes, 1964, © Stichting Paul Delvaux, St.-Idesbald, België / SABAM 2020, © Vincent-Everarts
6. Paul Delvaux, Le dernier wagon, 1975 © Stichting Paul Delvaux, St.-Idesbald, Belgium / SABAM 2020, © Vincent-Everarts
7. Paul Delvaux, Office du Soir, 1971, © Stichting Paul Delvaux, St.-Idesbald, België / SABAM 2020, © Vincent Everarts
8. Paul Delvaux, Les Ombres, 1-1965, privécollectie,  © Stichting Paul Delvaux, St.-Idesbald, België / SABAM 2020, © Vincent Everarts
9. Paul Delvaux, Chrysis, 1967, © Stichting Paul Delvaux, St.-Idesbald, België / SABAM 2020, © Vincent Everarts
10. Paul Delvaux, Faubourg, 1960, © Stichting Paul Delvaux, St.-Idesbald, België / SABAM 2020
11. Paul Delvaux, La petite place de la gare, 1963, © Stichting Paul Delvaux, St.-Idesbald, België / SABAM 2020, © Vincent Everarts
12. Paul Delvaux, La Gare forestière, 11-1960, St Idesbald, © Stichting Paul Delvaux, St.-Idesbald, België / SABAM 2020, © Vincent Everarts
13. Photo Flashbackx
14. Paul Delvaux, L'age de fer, 1951, © Stichting Paul Delvaux, St.-Idesbald, België / SABAM 2020
15. Paul Delvaux, Le Voyage légendaire, 1974, © Stichting Paul Delvaux, St.-Idesbald, België / SABAM 2020, © Vincent Everarts
16. Paul Delvaux, Le Tunnel, 4 -1978, © Stichting Paul Delvaux, St.-Idesbald, België / SABAM 2020, © Vincent Everarts
17. Paul Delvaux, Hommage à Jules Verne, 1971, © Stichting Paul Delvaux, St.-Idesbald, België / SABAM 2020, © Vincent Everarts
18. Paul Delvaux, Le sabbat, 1967, © Stichting Paul Delvaux, St.-Idesbald, België / SABAM 2020

19. Portret van Paul Delvaux achter een GCI-deur, in zijn atelier in Bosvoorde, 1976, © Stichting Paul Delvaux, St.-Idesbald, België / SABAM 2020

Vandaag is Train World gesloten.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Aanspreektitel*

Opt-in

We verwerken je persoonlijke gegevens. Klik hier voor ons privacybeleid.

close