Door deze website te gebruiken stem je in met het gebruik van cookies overeenkomstig ons privacybeleid op de NMBS website. Meer informatie over de gebruikte cookies en het beheer ervan vind je in ons cookiebeleid.

De collectie modeltreinen van Raymond Legrand

Sinds begin juli, is een deel van een prachtige collectie modeltreinen in Train World tentoongesteld, die van Raymond Legrand. Deze collectie, die ook bekend is als het ‘Legrand-spoorwegnet’, is echt uitzonderlijk! Als je het aantal uren werk optelt die Raymond Legrand in zijn modeltreinbaan gestoken heeft, dan besef je met hoeveel passie en oog voor detail hij dit levenswerk heeft gerealiseerd.

 

Ontdek de collectie Legrand in onze erfgoeddatabank

Raymond Legrand in de kijker

Raymond Legrand werd geboren in 1904. Gedreven door zijn passie voor treinen, begint hij op zijn 14e aan wat later zijn levenswerk zal blijken: de bouw van een modeltreinbaan op schaal III (1:22,5) met reproducties van echte spoorvoertuigen (locomotieven, rijtuigen en goederenwagens) die op dat ogenblik op het NMBS-net rijden.
Oorspronkelijk bouwt hij maquettes voor uitstalkastjes, maar al snel begint hij zijn locomotieven ook te motoriseren. In 1938 begint hij in een bijgebouwtje in zijn tuin in Vorst (Brussel) aan de bouw van een spectaculaire modelspoorbaan van meerdere honderden meters spoor. Daarin verwerkt hij onder andere het station van Brussel-Zuid, inclusief de uitwijkbundels van Vorst-Rijtuigen. Raymond Legrand bouwt alles zelf: van de sporen, de dwarsliggers, de locomotieven en de rijtuigen tot en met de gebouwen. Door de schaal waar hij voor kiest (1:22,5), kan hij zich volledig uitleven in de details, en daar gaat hij ver in! Zijn schaalmodellen zijn verbluffend realistisch.
Vanaf 1929 bouwt hij achtereenvolgens vijf locomotieven (vier stoomlocomotieven en een elektrische). Per rijtuig kost hem dat tussen de 600 en 1200 uren werk. Sommige locomotieven zijn tot 1,20 m lang, 30 cm hoog en wegen wel 30 kg.
Verder bouwt hij een tiental oude NMBS-reizigersrijtuigen van het type ‘K’ na, en twee slaaprijtuigen Wagons-Lits (allemaal bijna één meter lang, en gemonteerd op draaistellen) en een veertigtal goederenwagens. Alle stukken maakt hij met de hand en zijn dus 100 % uniek. Ze getuigen van een opmerkelijke finesse en precisie. De locomotieven worden aangedreven door elektrische motoren en rijden zo op eigen kracht over het spoorwegnet en trekken rijtuigen of goederenwagens voort. Een bedieningstafel, een optisch controlebord en de nodige elektrische apparatuur maken het spoorwegnet af.
Raymond Legrand overleed in 1968 op 64-jarige leeftijd. Jarenlang blijft de modeltreinbaan onaangeroerd. Raymonds vrouw en zoon wilden die namelijk graag als een geheel samenhouden. In 1983 komt de treinbaan uiteindelijk terecht in premetrostation ‘Anneessens’ waar ze volledig terug wordt opgebouwd. In de jaren nadien wordt het Legrand-spoorwegnet (namelijk de schaalmodellen en alle onderdelen ervan) terug gedemonteerd, waarna het bewaard wordt door de KBVVS (Koninklijke Belgische Vereniging der Vrienden van het Spoor). Als waarnemend voorzitter van de KBVVS besluit de heer Van den Hove uiteindelijk om het Legrand-spoorwegnet af te staan aan de Koning Boudewijnstichting. NMBS krijgt kort daarna de opdracht toevertrouwd om deze prachtige collectie eerst in bewaring te nemen en later, op een gepast moment, tentoon te stellen.

Vandaag is Train World open van 10:00 tot 17:00 (laatste toegang om 15u30). Uitzonderlijk gesloten op 30.11.19 en op 17.03.20.

close